MMPI-A Минесотски многофакторен личностен въпросник за оценка на юноши
MMPI-A представлява емпирично изведена скала за психопатология при юноши. Методиката подпомага идентифицирането на проблематиката, диагностиката и планирането на лечението при младежи между 14 и 18-годишна възраст.
Публикуване: 2013 г.
Автори: д-р Джеймс Н. Бътчър, д-р Каролин Уилямс, д-р Джон Р. Греъм, д-р Робърт Арчър, д-р Ауке Телеген, д-р Йоузеф С. Бен-Порат
Издател: University of Minnesota Press, USA
Цел: оценка на личността при юноши
Целева група: 14 г. до 18 г.
Време за администрация: 1 ч
Брой айтеми: 478
Българска извадка: 502 лица
Адаптация: Николай Николов, Росица Рачева и Елиана Пенчева
MMPI-A(Minnesota Multiphasic Personality Inventory – Adolescent) е най-широко използваният обективен инструмент за изследване на личностните особености на юношите. Той е емпирично базиран тест за изследване на детската психопатология. MMPI-A е специална възрастова версия на MMPI-2. Разработването на специалната версия за изследване на юноши е свързано с наличието на фактори, които са пряко свързани с качеството на оценката на изследваните лица от тази възрастова група.
Основните характеристики на MMPI-А са:
- Съдържанието и езикът на айтемите са подходящи за подрастващите;
- По преценка на психолога, клиничните скали и скалите за валидност могат да изчислят още след попълването на първите 350 айтема, което представлява значително спестяване на времето за администрация;
- Нормите са специфични за подрастващите;
- При оценката е възможно да се открият специфични проблеми при юноши, включително семейни проблеми, хранителни разстройства, лекарствени зависимости и др.
Клиничните психолози могат да използват резултатите от този инструмент за:
- Клинична диагностика и идентифициране на потенциални проблеми при юноши още в зародиш;
- Планиране на терапията и оценяване на нейния ефект;
- Индивидуално и семейно консултиране;
- Осигуряване на лесна за разбиране информация за родители, учители и други, заети с дейности, свързани с подрастващите;
- Изготвяне на съдебно-психологични експертизи;
- Научни изследвания.