BFA Прилагателните на Голямата Петорка
BFA е въпросник в онлайн формат, позволяващ бърза и лесна оценка на личностните характеристики при юноши и възрастни. Скалата се базира на доминиращата в литературата теория за дефиниране на личността през пет основни личностни черти (Теория за Големите пет).
Публикуване: 2010 г.
Автори: Клаудио Барбаранели, Джан Виторио Капрара, Патрициа Стека
Издател: Giunti OS
Цел: оценка на личността
Целева група: учащи и работещи
Време за администрация: 10 мин
Брой айтеми: 175
Българска извадка: 470 лица
Адаптация: Валери Тодоров
BFA(Big Five Adjectives) е тест за изследване на личността на базата на прилагателни, конструиран в рамките на парадигмата на „Големите Пет”(Big Five). Разбираем и лесен за попълване, това го прави приложим както сред юноши, така и сред възрастни. Основните скали на теста са:
- Енергия - активност, енергичност, общителност, себеотстояване и лидерство;
- Дружелюбност - доверие, просоциални нагласи, алтруизъм, щедрост и любезност;
- Съзнателност - саморегулация, надеждност, отговорност, точност, воля, упоритост;
- Емоционална стабилност - емоционален самоконтрол, отсъствие на негативни чувства, психологически комфорт;
- Отвореност към нов опит - широки културни интереси, толерантност към различията, креативност и интелектуално любопитство;
BFА измерва характеристики като:
- енергичност и комуникативни умения;
- лидерство и работа в екип;
- уважение и учтивост;
- отговорност и упоритост;
- уравновесеност и емоционална стабилност;
- увереност в себе си и др.
Сред предимствата на теста освен бързата и удобна онлайн администрация (попълването отнема около 10 мин), са автоматичното генериране на кратък, но изчерпателен индивидуален доклад, включващ описателен текст и графики, както и съотношение между личностните качества на индивида и изискванията към кандидата за дадена професия.
Въпросникът може да бъде използван за самооценка или за оценяване на друг човек и намира широко приложение в следните области:
- оценка на професионално значими личностни качества;
- оценяване на кандидат за работа за структуриране на впчатленията от интврюто, както и в комбинация с други тестове, базирани на „Големите Пет”;
- кариерно ориентиране;
- училищна психология;
- научни и маркетингови проучвания.